8. mart


Jutros mi se po glavi mota pesma benda Zabranjeno pušenje – Danas je dan Republike. Znam da je neki praznik, koji to zapravo i nije, a nešto mi ne ide da pevušim nešto iz opusa Dragana Stojnića ili Željka Samardžića ovako rano. I kao i svake godine, i ove sam bio u dilemi čestitati ga ili ne. I to neizostavno dovodi do serije pitanja: kome ga čestitam, zašto ga čestitam ako ga ne priznajem, da li one koje ga slave znaju uopšte šta slave, itd… Pa da pokušam, jednom za svagda, da rešim ta pitanja, uz jutarnju kafu, kada sam – bar mi tako deluje – svež i mestimično pametan.

Neretko sam umeo kroz šalu (a i uz ironiju) da žene koje slave 8. mart definišem kao AFŽ kružok, i neretko ta šala nije bila shvaćena. AFŽ je, za one mlađe i neupućene, Antifašističko veće žena (SFRJ), jedna komunistička tvorevina koja je trebalo da sledi ideje Klare Cetkin i njenih istomišljenica. A otkud ona u celoj priči?  Istorijat proslave 8. marta seže vek i po unazad, i dovodi se u vezu sa  čitavim nizom akcija i protesta koje su u Americi organizovale radnice tekstilnih i drugih industrija, boreći se za poboljšanje radnih uslova, povećanje plata i uopšte bolji položaj žene u društvu. Jedan od prvih takvih protesta održan je 8. marta 1857. godine, u Njujorku. Pola veka kasnije, 1910. godine, Druga Internacionala organizuje prvu međunarodnu žensku konferenciju u Kopenhagenu. Tada je, na predlog drugarice Cetkin, proglašen Međunarodni dan žena, ali taj datum tada iz nepoznatih razloga nije bio i zvanično saopšten javnosti. Naredne godine obeležen je u Austriji, Danskoj, Nemačkoj i Švajcarskoj. Zvanično biva prihvaćen kao praznik žena tek 1917. godine, i ubrzo zatim u demokratskim društvima kao takav pada u zaborav. Forsiran je bio u Sovjetskom savezu, delimično i zbog toga što je u toj zemlji bio proglašen državnim praznikom i neradnim danom.

Svoj preporod 8. mart doživljava sedamdesetih godina 20. veka, kada su ga u centar zbivanja vratile pripadnice feminističkog pokreta. Simptomatično je to što se ovom prazniku mnogo veća pažnja pridaje u zemljama koje nemaju preterano razvijene demokratije, a uzrok verovatno leži u tome što u tim zemljama žene nisu uspele da se u potpunosti izbore za ravnopravnost. Danas se taj praznik obeležava širom sveta, ali mu se ne pridaje svugde isti značaj. Zbog njega ruke najviše trljaju prodavci cveća i poklona za takve prilike.

Ostaje nekoliko pitanja na koja valjda nikada neću moći da odgovorim. Znaju li uopšte žene (mislim na većinu) šta se slavi 8. marta? Posle čitanja ovog posta će znati, nadam se, ali da li su znale ranije? Da li su svesne koliko je taj praznik u suštini degradirajući za ženu? Poruka je: neravnopravne ste, evo vam ovaj jedan dan da se radujete. Kupićemo vam cvet ili poklon, i pokloniti vam i nešto pažnje, a preostala 364 dana ćemo vas tretirati kao neravnopravne. Ukoliko praznik slavi ravnopravnost žena, zašto onda nema i dana muškaraca? Ukoliko već nema dana muškaraca, da li žene čestitaju muškarcima makar dan očeva? Da li je jedna 150 godina stara ideja vredna polemike? Da li je ženskoj sujeti toliko važno da joj se udovolji, pa makar žena i ne bila pristalica komunističkih ideja drugarice Cetkin?

I pored svih tih pitanja, i pored ličnog otpora koji osećam prema tom prazniku, ja na kraju ipak svim onim ženskim osobama koje 8. mart doživljavaju kao povod za slavlje želim srećan praznik. Jer za muškarca nema veće sreće od zadovoljne žene. Da ste vi nama, drage dame, žive i zdrave, i neka vam je srećan 8. mart!

7 thoughts on “8. mart

  1. U ona bolja vremena mojim komšikama muževi su kao poklon za ovaj „praznik“ kupovali, miksere, frižidere, tostere, a onima koje su se srećno udale, i mašina za pranje veša.

    Mislim, u pravu si, ovaj tekst mogu i sama da poptišem, ali nemam ništa protiv toga da ga slave one koje se smatraju pozvanim da ga slave.

    Jutros, prodavačica na trafici s voćem i povrćem, ushićena i okićena, zbunjeno odgovori mušteriji muškog roda – hvala i Vama.

    Liked by 2 people

      • Mene je jutros probudio SMS u 8. Da sam ne d’o Bog, tad odgovorila, poslala bih na jedno mesto i čoveka koji mi je čestitao (a nije zaslužio) a i tzv praznik. Ovako, u 11 sam već bila dovoljno umerena da odgovorim sa: „Hvala, ranoranioče!“. (To remember: pred tzv praznike isključivati telefon).

        Liked by 1 person

  2. Sjajan tekst. Dodala bih samo da žene, muškarci i deca pravoslavne veroispovesti imaju svoj dan- Detinjci, Materice i Očevi. Slični praznici postoje i kod katolika, samo se drugačije zovu. Za ostale religije ne znam.
    Znala sam i pre čitanja šta se danas slavi, jer su nas stalno podsećali u osnovnoj i srednjoj školi na ovaj datum.
    Hvala, čestitam i tebi..kasnim dva meseca…izvini :)

    Liked by 1 person

    • Ravnopravnost kada su u pitanju Materice i Očevi postoji. A kod Dana žena nešto i ne vidim ravnopravnost. Ali to se valjda tako zove gledano ženskim očima… :)

      Hvala na komentaru, a i na čestitkama :)

      Sviđa mi se

  3. Kroz dosadašnji život sam se trudila da pokažem koliko vredim, kakva sam, i stvarno mi je jadno kad samo na današnji dan vidim po gradu muškarce sa naramcima cveća (da ne spominjem stranačke štandove koji su danas na trgu delili cveće u opciji „tante za tante“ – mi vama cvet vi nama siguran glas :-P ).
    U pravu si kada kažeš da žene i ne znaju šta slave, jer većina ih ne zna. Feministkinje su odavno zastranile i najvatrenije su u borbi za rodnoravnopravne titule i zanimanja, i za sopstvenu zaradu kroz finansijere iz EU i razne NVO.
    Nisam tako odrasla. Današnji dan je jedini u godini kada sigurno neću dobiti cveće od oca, ali sam ove godine dobila i prve mimoze, i prve ljubičice od njega…
    Moji klinci su tu izuzetak: dobila sam i ručno pravljene čestitke i cveće, a vodili su me i u grad na kafu i kolače. :-) Iako ih učim svemu gorepomenutom, njihove čestitke prihvatam jer su sastavni deo njihovog celokupnog ponašanja i ovo nije jedini dan kada me se sete :-)

    Liked by 3 people

Ostavi komentar

